Chiang Mai

11 april 2014 - Chiang Mai, Thailand

Op het moment zit ik in de meest moeilijkste positie om een goed reisverhaal te schrijven (alleen deze regel duurde al 2 minuten). We rijden namelijk in een bus vol stinkende backpackers richting Bangkok over de meest hobbelende weggetjes. Opzich niks te klagen, gewoon dom moment om nu een verslag te schrijven.. maar moet toch wat doen om de dik 10uur durende rit door te komen. Als backpacker leer je om niet te klagen. Betaal je voor een V.I.P bus en je krijgt een O.A.D bus (Erg Onhandig Ding), dan deal je ermee zonder er een woord aan vuil te maken. Als backpacker maak je niet alleen veel mee, maar je leert er ook nog eens ontzettend veel van. Leef al 2 maanden uit 1 tas! Thuis heb ik een kledingkast, twee kledingrekken en dan nog geen genoeg hebben. Maar goed anyways, laat ik wat leuks vertellen over mijn trip!

Maandag 1 april van Bangkok met de trein naar Chiang Mai afgereisd, boven in Thailand. Rit duurde 13,5uur wat eigenlijk 10uur moest zijn. Hebben nog geluk gehad want deze trein staat bekend om zijn vertraging van een halve tot een hele dag! Onderweg aapjes gespot en veel bosbranden. Is ons verteld dat ze met opzet worden aangestoken om het vuil in de bossen weg te krijgen. Gek genoeg gaat ook alleen de grond in de brand en niet de bomen. S avonds laat kwamen we aan in Chiang Mai, werden direct na het uitstappen gelokt met een goedkoop hotel met gratis transfer. Samen met 2 Engelsen en 2 Fransen, die met ons naar het zelfde hotel gingen, werden we in een busje gedropt en afgezet bij het hotel. Het was wel laat, maar 1 ding was zeker dit hotel, genaamd SK House was vrij goedkoop, netjes ėn had een zwembad!

Daar hebben we dinsdag dan ook giga gebruik van gemaakt! De hele dag aan het zwembad gelegen als twee luie draken. Heeeerlijk!
Omdat we niet op ons geweten willen hebben dat we niks van Chiang Mai gezien hebben omdat het zwembad zo lekker is, er woensdag toch maar op uit gegaan. Chiang Mai stikt van de tempels! En ik maar denken dat Bangkok er al genoeg had.. Tijdens het bezichtigen van de tempels kwamen we onderweg een optocht tegen! In deze optocht liepen soldaten en daar achter over de top verklede kinderen op paardjes. Daar achter weer jongetjes in witte gewaden in een fietstuktuk. Uit nieuwsgierigheid natuurlijk mee gelopen (kats uit de richting, maar dat doet er niet toe). Uit eindelijk kwamen we op een feestelijk plein uit waar iedereen samen aan het eten was. Ik heb een politieman aangesproken die iet wat Europees leek (tjakka direct raak, hij kwam uit Zweden), en hij vertelde wat er gaande was. Kort uitgelegd die jonge jongens werden een echte monnik. Hartstikke leuk om mee te maken! Het leukste komt alleen nog.. al het eten op het plein WAS GRATIS! Waar maak je dat nog mee? Niet in Nederland of Europa in ieder geval. Thaise mensen zijn erg gastvrij. De politieman uit Zweden vertelde dat hij hier al heel wat jaartjes vrijwilligerswerk doet. In Zweden had hij een hersenbloeding gehad waarna hij alles weer opnieuw moest leren (lopen, praten etc.). Omdat hij daarom in Zweden volledig was afgekeurd is hij naar Thailand verhuisd om de mensen hier te helpen. Geheel vrijwillig! Hij heeft niet tot nauwelijks geld en als hij geld heeft, geeft hij het weg. Deze man verdient respect, een lintje en vooral een koud biertje. Erg bewonderend hoe hij zijn verhaal vertelde.

Donderdag naast het bezichtigen van tempels door China Town heen gelopen. Ik weet niet hoe die Chinezen het doen, in elke grote stad van de wereld een eigen wijk, maar ze doen het goed! Deze China Town had meer markt en tempels vergeleken bij bvb Sydney of Londen.
Omdat ik het leuk vind om een beetje onder de locals te zijn, Opzoek gegaan naar aerobics in the park! Omdat het niet toeristisch is, weet echt niemand er ook iets van. Na uren zoeken uiteindelijk gevonden, begon het te onweren.. balen!
Vrijdag eerst van hostel gewisseld, helaas zonder zwembad maar wel goedkoper (tja, heb niet in mn blog gezet dat we naast alle activiteiten ook grondig gebruikt hebben gemaakt van het zwembad alle dagen), daarna naar het park vertrokken waar s avonds ook de aerobics zou zijn. Heerlijk gelegen aan het water, muziekje op wat lekkers erbij en genieten maarr! Na de hele dag gechilld te hebben was ik helemaal klaar voor de aerobics. Begon het wėėr te onweren, dus wėėr ging het niet door.
Gelukkig hebben we dit zaterdag goed gemaakt met een gezellige kroegenavond! Good life!
Zondag wel weer vroeg op, want we gingen de jungle in! Op Internet had ik gelezen over vrijwilligers die tochten organiseren. Om half 9 moesten we op een bepaald tijdstip klaar staan en met elkaar gingen we in auto's naar het startpunt van de wandeltocht. Totaal waren we met zo'n 30 mensen en 3 vrijwilligers. Wij waren de enigste toeristen die maar kort in Chiang Mai verbleven. De rest was allemaal import die naar Thailand verhuisd zijn (Amerikanen, Engelsen, Duitsers, 1NL en nog meer nationaliteiten).
De tocht ging echt dwars door de jungle heen, er was nauwelijks een wandelpad, als toerist kom je hier eigenlijk niet. Een vrijwilliger zag nog een cobra langs glijden.. heb behalve olifanten poep en wilde koeien (ben ff de naam kwijt van dat beest.. lijkt op een koe met horens en nee geen stier. En ja ben blond, maar met uitgroei!) Niks raars gezien. De tocht zelf was erg gaaf!! Na een aantal keer mijn leven gewaagd te hebben kwamen we uit bij een prachtig rivier met watervalletjes waar we lekker met zn allen gepicknickt hebben. Na het zwemmen en eten de weg vervolgd langs de rivier en uiteindelijk uitgekomen bij het begin.
Zondag avond naar the Sunday Market gegaan. Moest een erg leuke markt zijn, dachten wij en heel erg veel andere toeristen! De markt is zeker ook een aanrader, het was alleen zo groot dat we denk ik maar de helft hebben kunnen zien. Vooral de straat artiesten, met name blinden, proberen op zo'n avond wat geld te verdienen.

Maandag met onze buurtjes uit Kazachstan samen op pad gegaan. Gezellig NOG MEER tempels bekeken.. ik rijg er nog tempelzucht van volgensmij. Desalniettemin was het leuk om aan te horen dat Borat (die kerel met die gele zwembroek uit Kazachstan) een totaal verkeerd beeld gaf en dat drie ananas in het Russisch drie ananas betekent. Hoogtepunt van de dag was misschien wel de aerobics! Eindelijk ging het door! Tussen alle kleine Aziatische vrouwtjes stond ik gezellig mee te dansen. stak er met kop en schouders boven uit. (qua lengte dan he..). Super leuk om mee te maken!! Vooral het awkward moment dat iedereen je aankijkt, er iets in het Aziatisch gezegd word en ze beginnen met lachen. Geen idee waar ze het over hadden.

Dinsdag weer een drukke dag gehad. Allereerst stond het Chiang Mai meseum op het programma. Dicht.
Daarna het trible museum. Open. Ging over de volken van Thailand, hoe ze leven enzo. Harstikke leuk, had je bij moeten zijn.
Daarna night bazaar over gelopen met als afsluiting de grote ladyboy show!! De stripclub in Bangkok waar ik over vertelde was echt vreselijk, maar de show daarentegen was super!! Travestieten, transgenders en vrouwen gaven een geweldige show weg. Mooie, grote kostuums aan (zie foto). Super leuk en niet seksistisch. Had je bij moeten zijn.

Op een of andere manier krijgen we het voor elkaar dat altijd als we vroeg uit bed willen, de avond ervoor veel ste laat gemaakt hebben.
Met frisse tegen zin weer vroeg ons bed uit om samen met de Kazachstanse buren de pelgrimstocht van de monniken bij te wonen. Buuf bleef liggen en Buum kwam wat later aangekakt. Eens per jaar lopen de monniken in Chiang Mai een tocht door Chiang Mai naar een tempel. Ze lopen de gehele weg over een rode loper en bloemenblaadjes. De bloemenblaadjes moeten de mensen langs de kant van de weg (wij dus o.a) op ee rode loper gooien. Honderden monniken kwamen lamgs gelopen. Bijzonder om het mee te maken! Had je bij moeten zijn,

Donderdag 10 april na een lekkere lunch met de buurtjes s avonds vertrokken in de bus waar ik op dit moment zit. Ben gelukkig al heel wat uurtjes verder!
Op naar het Songkran festival (nieuw jaar) in Bangkok!

1. Jetske:
    12 april 2014
    Sjonge, ik typ dit vanaf de bank, heel wat minder spannende plek. Geniet ervan Emmelie :) gelukkig nieuwjaar! xxx
  2. Johan Endeman:
    Hoi Em
    Wat heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt. Leuk om deze dag in het spannende Schin op Geul mee te beginnen. Heel veel plezier verder op je reis. Groetjes van Ina en Johan.
  3. T. Ria:
    13 april 2014
    Ja,had ik af en toe wel bij willen zijn! Wat je toch allemaal meemaakt... Geweldig verhaal weer!
  4. Bert luiken:
    13 april 2014
    oef wat maken jullie wat mee het is maar goed dat je af en toe wat opschrijft Kusjes papa
  5. Lisette:
    16 april 2014
    Hee backpacker! Bedoel je een buffel? ;-)
    Enjoy!!
  6. Fajah:
    22 april 2014
    Heey emmelie leuk dat je nu een reisblog hebt