vrolijk nieuwjaar en gruwelijke geschiedenis.

23 april 2014 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Beste lezers,

Weer een nieuw avontuur over mijn paradijselijke reis! I hope you enjoy it!
En jaa Lisette had de prijsvraag goed over de raadsel van de koe!:) het was inderdaad een bufalo! 10 punten!

Er wordt me wel eens gevraagd, ben je al reismoe? Ja, soms hebben we een dag geen zin in avontuur.. blijven we hangen in ons hostel en kijken we een film of een aflevering van GTST. Wat!? Echt!? Ja.. echt! Maar gebeurt niet vaak..

Kleine herhaling: vanuit Chiang Mai hebben we de bus terug naar Bangkok genomen.

Nadat we om 6uur s'ochtends aankwamen in hartje Bangkok, Koh Sang Road ("the place to be for backpackers") vonden we een relatief goedkoop koreaans hosteltje waar we een nachtje zijn gebleven. Koreaanse meid ontmoet die geen woord Engels kan, maar wel een rondtrip arround the world (incl. NL) maakt.. tkan allemaal!
Volgende de dag zijn we Koh Sang Road wat beter leren kennen.. maar echt heel erg toeristisch. Gezellig voor een avondje, thats it. Omdat zondag het Nieuwe jaar begint in Thailand, ook wel Songkran genoemd, werd er in Kho Sang Rd op zaterdag al flink feest gevierd. Dat feestje konden wij niet laten!

Wat is Songkran? Songkran is zoals ik zei, het nieuw jaar in Thailand (Ze zitten hier niet in 2014 maar 5077 ofzo). Ze vieren Songkran 3 dagen lang. In deze dagen bezoeken ze familie om samen rituelen uit te voeren maar vooral ook het watergevecht. In heel Thailand is er 3 dagen lang een watergevecht. Overal in de straten maken mensen elkaar nat met (ijs)water en smeren ze klei bij elkaar op het gezicht, wat geluk moet brengen.

Na de pre-party van het Songkran in Kho Sang Road hebben we bij de familie Kikkert het echte Songkran gevierd en inclusief alle rituelen.
3 dagen lekker feesten, gek doen en elkaar nat gooien met water en mensen insmeren met klei! Super om net iets buiten Bangkok te zitten, want we hebben in drie dagen tijd slechts 1 toerist gezien! Dus als blonde, blanke val je hier wel heel erg op! Dat dat ik boven het gemiddelde uitkom als het gaat over hoe vaak mensen je insmeren met klei en je nat gooien is een feit. na drie dagen Songkran had ik er dan ook wel genoeg van!
De rituelen die we hebben gedaan was wel erg tof.. je bid voor elkaar, je wenst elkaar het beste toe en je brengt wat water over de oudste in de familie en over boeddha heen. (Dat is ook de bedoeling van Songkran, maar net zoals bij alles, is ook dit uitgebuit met 3 dagen watergevecht)
De dag na Songkran, extreeeem rustig aan gedaan, en s avonds de moeder van Phong ontmoet. Ook met haar het ritueel uitgevoerd. Je knielt voor haar, ze wenst jou het beste en geeft je een geluks armbandje wat als beschermengel moet gelden!

The day after, donderdag 17 april, hebben we onze reis weer voortgezet naar.. Cambodja!
Na eerst de bus gemist te hebben, de taxi tot aan de grens genomen, visum voor Cambodja gehaald, wat niet helemaal legaal ging volgensmij, paar papiertjes invullen, geld inleveren, man rijd op scooter weg, komt terug met visums. Nadat hij ons een hotel heeft aangesmeerd, dat we ook direct moesten betalen, en na heel lang wachten en ruzies tussen toeristen en die visummensen, werden we in een Songtawl gedrukt met 20 personen, en na 5 minuten gedropt at he busstation, nog langer wachten, man hield pleidooi over wat wel en niet te doen, alles onzin, liepen we over de grens, alles goedgekeurd, weer lang wachten, met bus naar ander busstation, weer wachten, bus veel ste laat, met zn allen in auto's gepropt, waarna we aankwamen in Siem Riep, Cambodja!! Volg je het nog? Haha.

Anyways.. we zijn aangekomen en hebben tijdends deze bizarre reis twee Duitsers ontmoet, Mia und Sarah Lyn. Met hun hebben we veel opgetrokken.
Nadat we Savonds aankwamen in het Hotel met zn vieren wat gegeten en de volgende ochtend 5uur (!!!!!!) Zonsopkomst bij Angko Wat gezien!
Het gebied van Angko Wat is net zo groot als de provincie Utrecht. Het is een tempelstad vol met verbazingwekkende gebouwen en geschiedenis.
Na de zonsopgang, met zn vieren door de tempelstad gereden en verschillende tempels bekeken.
Cambodja is een land met erg jonge geschiedenis, dat merk je aan alles, gebouwen, mensen, armoede.. Iedereen in Cambodja heeft wel iets te maken gehad met de wreedheid van de oorlog die nog niet zolang geleden was.

Na Angko Wat met zn vieren een erg lekkere happy pizza gehad en daarna naar de crocodil farm geweest. Te zielig om te zien.. heeeeel veel krokodillen in een kleine ruimte. Je kon voor een paar dollar een levende eend of kip voeren. Je zou er nog krokodillentranen van krijgen!
S' avonds Marlon weer gezien!! (Voor degene die niet up to date is, ze was met ons mee in Nieuw Zeeland en doet nu vrijwilligerswerk in Siem Riep, Cambodja) heeeerlijk bijgekletst! Het voelde alsof we elkaar gisteren elkaar nog voor het laatst gesproken hadden, maar NZ is alweer een ruim maand geleden! Erg gelachen... en Marlon het hardst..

The day after hebben we een kijkje genomen waar Marlon woont, met wie ze werkt en foto's van haar project bekeken. Super leuk! Zo deel je elke scheet, boer en geklaag samen, zo vertel je wat wij gedaan hebben en wat zij doet! smiddags naar het War Museum gegaan. Een gids, die zelf zijn arm verloor in de oorlog, vertelde met een vriendelijke glimlach hoe hij de oorlog mee heeft gemaakt, dat hij zijn vrienden verloren had, zijn ouders nooit had weer gezien en welke bommen en granaten er veelal gebruikt zijn tijdens de oorlog. Tot op de dag van vandaag stappen er nog steeds mensen op landmijnen en verliezen hierdoor hun ledematen of zelfs hun leven.
S avonds lekker wezen ontspannen, want de hele invasie van de familie Kuiper was aangekomen in Cambodja! Marlon haar ouders, zusje en zusjedrvriend zijn voor 2 weken in Cambodja! Heerlijk met zn allen bijgekletst en hapje gegeten met natuurlijk een after party met ons drieën!

De volgende dag heel vroeg vertrokken naar Pnhom-Penh kijkje genomen in een gevangenis en de killing fields.. afschuwelijk afschuwelijk afschuwelijk. Er zijn daar zulke wreede dingen gebeurt. Onmenselijk. Niet te begrijpen. Met verslagen gezicht loop je langs oude gevangeniscomplexen waar, echt waar, nog steeds bloed op de grond te zien is. En wij als toerist lopen hier zo even rond met een fototoestel te klikken. Ik heb ook maar een 2 foto's genomen die vooral niet Internet waardig zijn. De verschrikkelijk meneer Pol Pot heeft alle opgeleide, slim uitziende mensen uitgeroeid. Hij heeft ze laten mishandelen, verkracht, uit laten hongeren en uiteindelijk vermoord. HOE ZIEK BEN JE DAN OM JE EIGEN VOLK, JE EIGEN BLOED TE VERMOORDEN?! Ik ga niet alles in detail vertellen omdat je dit zelf met eigen ogen gezien moet hebben. Een ding waar ik echt misselijk van werd, was hoe baby's vermoord werden. Ze werden van hun moeder afgepakt en tegen een boom aan gesmasht alsof het automatten waren die je uit klopt (stomme vergelijking, i know). Nog steeds komen op de dag van vandaag botten of kledingstukken uit de grond. Ze rijzen op door het water. Alsof deze mensen nooit rust kunnen hebben.

Genoeg wreedheid en lemels gezeur ;-).. op naar het Paradijs!

Op naar Sihanoukville, op naar Koh Rong, op naar Long beach! Eind van de middag vanuit Pnhom-Penh naar Sihanoukville afgereisd.
Omdat het al tegen middernacht was toen we aankwamen, snel hostel op gezocht, erg leuk Australisch hosteltje! Na wat Australisch geklets ons bed snel ingedoken.
Volgende dag moesten we er toch echt aangeloven, het paradijs! Na paar uurtjes wachten op de boot (geen probleem met een lekker bedje, fruitcocktail en mooi zee) konden we dan toch echt gaan. Na een heerlijk bootritje kwamen we aan op het eiland, alla hippie eiland!
10x raden wie we daar tegen kwamen? De German Girls!:) dus weer lekker met zn viertjes rond gehangen! Genieten! Volgende dag vroeg tocht door de jungle genomen waar we bij een nog mooier paradijs aankwamen. Hemel op Aarde/Paradijs! Wat een rust, wat een relaxte sfeer. Hele middag in de zee gelegen, (die was zooo lekker warm!) Zonnebaden, filosoferen en gezellig kletsen en yoga oefeningen doen met hippies! Chill!!
Maar ook aan het paradijs komt een eind. Het voelde als een vakantie tijdens onze reis!
Terug met de boot naar Sihanoukville waar we een stelletje ontmoeten uut Enschedeeeeee, daar de rest van de dag mee opgetrokken.

Klaar voor de volgende stap.. op naar Vietnam!

Liefs, Emmelie

1. Twins:
    23 april 2014
    Waaauw geweldig reisverslag weer!! Hebben weer met plezier kunnen meemaken, hoe jullie dagen verlopen :D
    Heeel veel plezier jullie!!! Geniet er nog maar hééééél erg goed van!! We denken aan je(L)
    Dikke kus
  2. Alie:
    Indrukwekkend!
  3. Marianne:
    23 april 2014
    Wat een verhaal kijken jullie goed uit daar heel veel liefs uit Lemele
  4. Sieske:
  5. Sieske:
  6. Sieske:
  7. Henny T:
    24 april 2014
    Wat een geweldige verhalen en heel leuk geschreven. Zie uit naar de volgende belevenissen!
  8. Mariska:
    24 april 2014
    Schatjee wat een avontuur weer zeg! En wat een vreselijk verhaal over die gevangenis ik kreeg de tranen in me ogen whaha (ik ben nog aan het ontzwangeren hee zoo labiel als't ma kan
  9. Mariska:
    24 april 2014
    Hee ik was nog nie klaar met mijn verhaal haha maa wat erg dat mensen zo kunnen zijn he! Moppie heel veel plezier nog en kijk goed uit! ❤ Kuss Maris
  10. Lisette:
    24 april 2014
    Joo!! 10 punten verdiend! ;-)
    Veel plezier nog!!
  11. Janny:
    28 april 2014
    Genoten van je verhaal, pas goed op elkaar in Vietnam. Xxxxjanny en jan