Veelzijdig en Uniek: Vietnam!

9 mei 2014 - Hue, Vietnam

Welkom in Vietnam! Alweer het laatste land (afgezien van Thailand) dat we gaan ontdekken.
Vanaf het zuiden zullen we de komende 3,5 week naar het boven reizen en vanaf het noorden terug naar Bangkok vliegen. Op donderdag 24 april 2014, zijn de we de grens van Cambodja naar Vietnam gepasseerd. Ging gelukkig vrij soepel en snel!
Er is ons flink gewaarschuwd over Vietnam, mensen zijn er onaardig, bestelen je of dreigen zelfs met mes of andere wapens als je niet doet wat ze zeggen.
Nu kan ik ook met spannende verhalen aankomen, maar gelukkig hebben wij tot nu toe niks naars mee gemaakt! En laten we dat ook vooral zo houden!

Anyways, savonds kwamen we aan bij onze eerste stop in Vietnam, Ho Chi Min. Samen met Emma from Finland (die we ontmoetten in de bus), zijn we opzoek naar een Guesthouse of hostel gegaan. Door alle waarschuwingen over Vietnam erg op mijn hoede en tikkeltje over de top argwanend. Werden ons veel cheap hostels aangeboden. Cheap prize, cheap cheaaaaaaap, same same, cheap, miss, hello, what is youre name, cheaaap, taxi!? Werd ons veel om de oren geroepen (gebeurde in Thailand en Cambodja ook alleen maar). Uiteindelijk zijn we met een klein opgemaakt lief uitziend vrouwtje meegelopen, bleek gelukkig direct de goede te zijn. Mrs Stu weet met iedere backpacker wel raad. Voor 5$ per nacht, p.p incl ontbijt was alles keeeurig voor elkaar!

Next day sightseeing door de stad gedaan met zn drieën. Guttegut.. als je denkt dat Cambodja of Thailand druk is met scooters dan is Vietnam echt extreeem druk. Foi foi wat een drukte. Zeebrapaden hebben hier geen enkele functie en je moet maar zigzaggend langs elke rijdende scooter naar de over kant komen. Ho Chi Minh is een leuke stad met een fijn sfeertje. Het stadspark vol met mensen die aan het sporten zijn en mensen die gezellig met elkaar kletsen. Geeft mij echt een goed gevoel om eens minder armoede en meer geluk te zien! Hebben ook het War museum bekeken over de Vietnamoorlog, goed om te wat te weten over de geschiedenis van het land dat je opzoekt.

Op aanraden van Mrs Stu hebben we een 2 daagse reis gepland met een organisatie. Zo gezegd, zo gedaan. Zaterdag met de bus naar Mekon Delta gegaan. Zo'n drie uur rijden vanaf de stad. Samen met een handje vol andere backpackers en toeristen zijn we een smalle lange boot ingestapt. Tijdens de bootrit werd ons veel verteld over de Mekon Delta (waar we dus over heen vaarden). Er wonen en werken hier heel wat mensen op het water. Het liedje 'We hebben een woooonboot' zat de rest van de dag in mn kop. Schijnen hier ook erg veel krokodillen in het water te leven. Hele dag druk opzoek naar die stomme beesten, helaas niet gezien.
Tijdens de boottocht aangelegd bij verschillende proeverijen. Er werd geshowt hoe je honing maakt, hoe het proeft. Nou er gaat niets boven papa's honing!
Ze lieten zien hoe ze kunstwerken en spullen met de hand maken, hoe er kokossap en kokkossnoepjes gefabriceerd werden met minimale middelen, hoe je noodles maakt en nog veel meer. Kortom genoeg typische vietnamese dingen gezien. Na ons vol hebben gestouwd met alle snoepjes die ze er maakten een heerlijke vietnamese lunch waar de loempia's natuurlijk niet ontbraken zijn we (voor het eerst deze reis) op de fiets gestapt! Heerlijk was dat.. korte route waar je goed kon zien hoe de mensen hier leven. Vervolgens zijn we na een zeer indrukwekkende voorstelling (not) over vietnamese mensen, denk ik? (Musical met slechte zang, nog slechter acteerwerk en nog weer slechtere dans en alles in het vietamees) in kleine bootjes een soort jungle route gaan varen. Venetië in de jungle zeg maar. Prachtig!!
Uit het romantische bootje gestapt terug naar de iet wat grotere boot die ons terug bracht naar de bus, overgestapt van bus, achtergelaten langs de kant van de weg, opgehaald door man met scooter, weer een bootje in, tochtje in het donker met vele lichtgevende vliegjes waaauw, en uiteindelijk aangekomen bij de home stay. We verblijven samen met een canadees, amerikaan, 1 peruaan und zwei zwitsers bij mensen thuis wezen slapen. We haddem verwacht en gehoopt dat dit ook een typisch vietnamees huis zou zijn, en dat we echt bij mensen een kamertje kregen. Was in zekere zin ook waar, maar de kamers leken eerder op luxe hotels! Na een heerlijk dinner met zn allen optijd het bed ingekropen. Volgende ochtend, vroeg, met zn allen heerlijk ontbeten en weer met de boot richting de Mekon Delta gevaren. Daar wachtte ons de groep (die voor een echt hotel koos) al op. Dus van boot verwisseld en verder wezen varen. We waren mooi vroeg op pad want er is markt! En die zijn alleen heel vroeg in de ochtend! Ipv marktkraampjes hebben ze marktbootjes. Ieder bootje heeft zn eigen kraampje zeg maar! Ze varen na je toe, haken aan bij de boot en proberen je wat te verkopen. Erg leuk om dit zo een keer mee te maken. Na wat proeverijen, verhalen en nog meer handgemaakte dingen uiteindelijk met de bus terug gegaan naar de stad.
Dat was een geslaagd weekend! Alles bij elkaar was 27€ per persoon. Valt niets over te zeggen toch!?

Maandag zijn we naar de Chi Chu Tunnels geweest. Hier hebben vietnamesen vroeger ondergedoken. De tunnels en de ruimtes zijn zo smal dat de KFC PEOPLE (De dikke lange Amerikanen) er niet bij konden. Ze hebben met weinig middelen hier weten te overleven. Bodytraps gemaakt waar Amerikanen geen schijn van kans hadden en alles zo onzichtbaar mogelijk. Tof om hier meer over weten te komen, al hadden we een gruwelijk irritante gids die over elk dingetje wel een grapje gemaakt moest worden. Nou zo grappig is het niet, als mensen moeten vechten voor hun leven of hun leven gegeven hebben.
S avonds de bus gepakt naar de volgende bestemming: Mui Neh.

Dinsdag hebben we ons heerlijk vermaakt aan het strand. Boekje, muziekje, water en een cocktail wat wil je nog meer? Een schoon strand graag.. dit was nou niet bepaald een schoon strand ofzo.. toeristen of de lokale bevolking? Ik denk dat het de schuld van beide is.
Woensdag 30 aprilis er in Vietnam de Independend day. Dan denk ik direct aan groot feest!! Mensen hier zijn vrij, maar er was geen feest te bekennen! Alleen alle hotels waren een x zo duur en volgeboekt. Geen feest.. jammer maar helaas. Bij het Guesthouse waar we in zaten hebben we 2 scooters gehuurd en hier de hele dag op rond gecrosst! Langs een gezellig vissersdorpje met echt super veel leuke lieve bootjes, de red and white sanddunes gespot en genoten van al het moois om je heen!
Was echt een heerlijke dag! Enige wat ons een beetje tegen zat was dat we niet genoeg geld bin onshadden om onze benzine te betalen. Vrouwtje sprak geen Engels. En woedend dat ze was!! Gelukkig kwam onze reddende engel al snel om de hoek zetten. Dat meisje kon gelukkig vrij goed Engels en vertaalde voor ons alles.. en nog beter, ze heeft zelfs een deel van onze benzine betaald!! Hoe lief!!!!

Donderdag bus gepakt om verder naar het noorden te reizen. Dit keer eindstop: Nha Trang. Was weer een akelig lange rit dus volgende dag weer lekker relaxt aan het strand. Dit strand was wel weer erg mooi. Ligbedjes waar je tegen een kleine vergoeding de hele dag op kunt liggen.
Op zaterdag naar VINPEARL geweest. Met een kabelbaan ging je naar een eiland waar je een heel water/attractiepark te wachten stond! Hele dag als 2 kleine kids alle water glijbanen afgegaan wat gepaard ging met hard gegil en gebrul!!:) Na een 'heftige' waterdag zondag ons weer lekker gebivakkeerd op een ligbedje in de zon.. ooh wij hebben het zooooo zwaar hier.

Maandag busreis naar het pittoreske Hoi An gegaan. Was weer een lange zit, dus de andere dagen hier naast sightseeing ook veel sea vieuwing gedaam;)
Hoi An moest een heel leuk lief oud karakterstiek stadje zijn. Althans, dat werd ons gezegd. Dat is het in zekere zin ook.. alleen echt BOM vol winkels voor toeristen. Overal entree betalen, ook om überhaupt het oude stadseel te bekijken. Even zoeken en voila! Sluiproute gevonden en gratis naar binnen! Lekker goedkoop doen! Alleen dan jammer om vervolgens het duurste en koudste biertje te bestellen, maar ag.. tis vakantie!

Nu eeeeindelijk kan ik zeggen dat ik flink verkleurd ben, dus hop hop naar het volgende station! Hue!
En daar ben ik nu!

Nog even.. nog dikke 2 weken.. met nog 1 reisverslag te gaan..nog even en ik ga alweer terug naar Nederland!
Oh.oooohhhhh spannend! Nog 2 weken volop genieten!

Groetjes!!
(Ps. Weer heel wat nieuwe foto's!)

1. Marianne:
    9 mei 2014
    Mooi verslag meis jullie maken heel wat mee geniet ervan en pas goed op elkaar dikke knuffel van Jaap en Marianne
  2. Bert luiken:
    9 mei 2014
    Oost west de honing smaakt thuus het best .Geniet er nog maar eem van doar (kus kus)
  3. Janny:
    19 mei 2014
    Hoi emmelie, wat een mooi verhaal, zullen we gaan missen als weer thuis bent, geniet van de laatste dagen en een goede terugreis toegewenst.
    We zien uit naar de foto's en nog meer verhalen.

Groetjes jan en janny