Roadtrip in the South! ♡

24 februari 2014 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Daar ben ik weer! Weer een week verder en weer heel veel mooie dingen gedaan, gezien en meegemaakt! Het noorder eiland is nu afgerond, klaar om het zuiden van Nieuw Zeeland te ontdekken! There we go!

S' ochtends vroeg met de ferry aangekomen in zuid. Eerst paar uur wezen bij slapen, want een nacht op een zeeziek makende boot met slechte wifi draagt niet echt bij aan een goede nachtrust. Smiddags na een uurtje goede wifi op de gate ons bed verplaatst naar het strand. Heerlijk bij kunnen slapen, zwemmen en zonnen. Poeh wat was het warm die dag! Die uv straling hier is toch iets heftiger, verbrand!
Spraken nog een gepensioneerde man die nu de wereld over reist. Blijft leuk om zulke ervaringsdeskundigen te spreken.

Volgende dag konden we er fris en fruitig tegen aan, dus op naar Malborrough sounds! Moesten allemaal wijnstreken zijn.. flink stuk moeten rijden, paden tegen gekomen waar je met een djeep niet eens normaal over kan, maar ons campertje kan alles aan. Maar dan... 60km 1 lange rechte weg genomen met giga steile hellingen, scherpe bochten, zandweggetjes, schapen voor achter naast en zij.. kom je er achter dat je al die tijd op een doodlopende weg zat! Dus geen wijnstreken gezien, maar wel een prachtige route waar menig roadtripper u tegen zegt! Terugweg ons zelf nog even in de zee gegooid voor een verfrissende duik maar toch snel weer door!!

Op naar de volgende stop: Abel Tasman. Een national park.
S' ochtends vroeg de (stoute) wandelschoenen aangetrokken voor een flinke wandeling! Prachtige natuur, uitzichten. Alsof je de hele dag naar een mooie muurschildering kijkt. Onbeschrijfelijk en onwerkelijk zo mooi.
Aangekomen op het strand, daar heerlijk in het (koude!!!) water koppie onder gegaan. Samen met Nanda ook de barre wandeltocht weer terug gemaakt, Marlon pakte de water taxi ivm haar rugpijn. Weer terug bij de camper: na 6 blaren, 30km en een voldaan gevoel verder geproost op een lekker biertje. Erg leuke camping vol met backpackers, dus weer genoeg mensen gesproken!

Next day was a big big big day! SKYDIVEN! Stond altijd al mijn try before you die list. En nu moest het er echt van komen! Moesten erg lang wachten voordat we aan de beurt waren, maar dat gaf ons de kans om vast te kijken hoe alle anderen het doen. Zaten genoeg mensen met bezweten handjes, mannen die zich terug trokken of engelse tutjes die zonder blikken of blozen de sprong waagde. Wij waren zelf alledrie er erg rustig onder moet ik zeggen. Als je er zoveel ziet landen (ging echt af en aan), zou het raar wezen als het bij ons niet goed zou gaan. Toen waren wij aan de beurt. Pakje aan, lullig mutsje en bril op (zag er echt niet uit). Kregen een uitleg van max. 5 minuten en hup de lucht in. Daar gingen we. Strak vast geklemd aan een kerel waarmee ik sprong zaten we lekker knus in het vliegtuig.

Het vliegtuig deelde we dus met: 1 piloot, 6 ervaren springers en wij 3. Tot de nok toe vol dus. Omdat we gekozen hebben om het te filmen en te fotograferen springt er met ieder van ons nog iemand extra mee.
Het vliegtuig ging hoger en hoger, tot dat we op 5km hoogte zaten. De deur ging los en mevrouw Luiken moest als eerst. Benen al uit het vliegtuig, man achter mij zat er nog in. Camera man schiet nog wat foto's en daar ging die.. 1... 2.... and go! Salto over de kop sprongen we de diepte in. WAT EEN KICK IS DAT! WAT EEN ONMENSELIJK GEVOEL! Hele vrije val van ongeveer 25 sec. geschreeuwd van adrenaline, blijdschap en geluk. Daarna klapte de parachute uit en kon je weer op adem komen terwijl je genoot van het uitzicht op de Abel Tasman. Paar loopings gemaakt, je draait dan zo hard dat je de parachute die je normaal boven je ziet nu gewoon voor je ziet zegmaar.. na een korte uitleg in de lucht over de landing weer veilig met beide benen op de grond. YES I DID IT!

Na de skydive overnacht op een camping vol met eenden, vreselijk. Die struisvogels en kangoeroes oke. Maar die eenden.. no thanx.
En zoals we nu meestal doen, voor 2 betalen. Toch weer lowbudget!;)
Volgende dag door gereden naar Franz Josef, onderweg lifter opgepikt. Kwam uit Scotland en is daar de kerstman ieder jaar

Voor de volgende dag samen met Nanda dag trip naar de gletsjers gepland. Nadat we goed werden ingepakt door de organisatie (want tja wie neemt er nu winterkleren mee..) , gingen we per helikopter.. jaja per helikopter naar de gletsjers toe! Na een super mooie vlucht werden we helemaal bovenin afgezet. Met een erg leuk groepje van 9 in totaal (Amerikanen, Engelsen en wij de dutchies) en een gids, hebben we een super gave tocht bewandeld. Als ware survivers waanden we ons door het ijs. De gids sloeg met z'n hakbijl op een heldenachtige manier trappen in het ijs zodat we de gletsjer konden trotseren. The ice man van discovery channel is er niets bij. Ijspegels hingen misschien nog net niet aan de neus.. oke oke zonnebrandcrème op en die lange broek was ook niet nodig. Was eigenlijk hartstikke warm. Al had ik 1 koud momentje.. meneer de gids vroeg wie er zin had om te zwemmen. Ik met mijn grote mond zeg natuurlijk ja. Dus op broek en beha na nam ik een sprong in het diepe, diep en heeeeeeeeel koud. 2° was het ijswater om precies te zijn.
Iedereen uit de groep zei nog zo.. doe nou niet. En Nanda maar: doen doen doen! Leuk zo'n vriendin die je aanmoedigt haha. Gelukkig wel snel weer opgewarmd. Ook de gletsjer was dus weer zeer geslaagd!!

Daarna onze roadtrip verder gezet naar Wanaka waar we cheap ass gekampeerd hebben. Zaten vlak bij Mount Iron dus volgende dag vroeg de wekker gezet om de zonsopgang te zien. Na aantal km kwamen we al snel op het hoogste punt (wat op die route lag), zon was net boven maar wel weer volop kunnen genieten. Terug bij de camper zagen we 'puzzle world'. Moesten toch even pissen voordat we verder moesten. Daar naar binnen gegaan. Zag er alemaal zo leuk uit dat we spontaan besloten hebben om er ook echt in te gaan. Ze hadden allemaal gezichtsbedrog dingen.. heel raar allemaal. Hoofdpijn kreeg je er gewoon van! Daarna een doolhof bewandeld, goh wat frustrerend is dat zeg!!

S' middags door gereden naar Queens Town! En omdat we echte cultuursnuivers zijn, ons ingeschreven voor een tocht in de stad. Ook wel pub crawl genoemd. Why walk if you can crawl? Of te wel: KROEGENTOCHT! Dat was een zeer interessante avond. Zal hier niet teveel in detail treden omdat Marlon en Nanda me dan niet meer aankijken. Maar als ik in Marlon termen mag praten. Cocktails zijn er gedronken! ;-) we gingen met een mannetje of 30 van kroeg naar kroeg. Erg leuk, vooral omdat je in 1 klap 30 Facebook vrienden rijker bent. Haha oke nee dat niet. Maar het was een super geslaagde avond!

Vervolgens onze reis voortgezet naar Milford Sound.
Moet echt prachtige natuur zijn hebben we gehoord van menig backpacker. And so it is! Ze hebben er fjorden, inmense hoge bergen met sneeuw, prachtige meren en eindeloze uitzichten. Daar van de natuur genoten en een camping gevonden bij boswachter sjaakie. Echt een eindeloze vrijgezel die daar beetje nuttige dingen doet. Haha erg leuk. Op de camping was maarliefst nog 1 andere camper met 2 duitsers. Gezellig avondje met ze gehad en alle leuke activiteiten uitgewisseld die wij en zij gedaan hebben. Volgende dag vertrokken naar Te Anau waar we onze camper weer gratis konden stallen!
Voor nu lekker chilldagen in gepland!

Sweet Ass!♥

1. Marianne:
    25 februari 2014
    Mooi om weer wat te lezen van jullie en wat leuk dat jullie zoveel mooie dingen doen pas goed op elkaar en geniet ervan meissie heel veel lieve groetjes van Jaap en mij xxxx
  2. Janny:
    25 februari 2014
    Wat zullen jullie genieten daar, weer genoten van je verslag, fijne tijd verder en let goed op elkaar. Xxxx jan en janny
  3. Lisette:
    25 februari 2014
    Heey! Wat doe je allemaal leuke dingen daar en wat een gave foto's! Ook die ene van het sky diven. Jaa, dat is supergaaf!! :-)
    Nog veel plezier, geniet ervan en take care!! Xx
  4. Kasper:
    28 februari 2014
    Emmelie!! klinkt geweldig allemaal! super veel plezier nog daar!
  5. Kelly:
    Ik mis je!!
  6. Iris:
    28 februari 2014
    Waauw Emm, klinkt super allemaal!
    Have funnn!!!!
    Liefs Iris en Rik