wildlife and a wild life..

5 maart 2014

Daar ben ik (al)wéér... met wéér wat avonturen verder! Dus hoog tijd voor wéér een (indrukwekkend/jaloersmakend/informatief/ikhebtochniksbeterstedoendanlezen/goederedenomniettestuderen) verhaal..

Vanuit Te Anau door gereden naar Waipapa Point vlak bij Curio Bay.
Daar loop je dan, over het strand.. heel veel stenen, zeewier en dan.. stap je bijna.. ja bijna.. (niet te nauw nemen.. verhaal is zo spannender) op een Zeeleeuw!
Marlon: zou toch gek zijn als je nu gewoon langs een zeeleeuw loopt en je ziet hem dan niet.. Emmelie draait zich om, en ja hoor. Een zeeleeuw! Right time en right place. Op alle borden stond namelijk dat je geluk moet hebben om ze te zien.. wij hebben er 3 gezien! Emmie (a.k Emmelie), tinus en jan. Ze liggen lekker uit de wind tussen de duinen of naast een steen. Ze vallen dus niet op.. maar ze zijn groot! Ik wilde nog met ze knuffelen, maar aangezien ze nogal gevaarlijk konden zijn heb ik dat toch maar voor lief gezien en schoot ik weer een rolletje vol met foto's. Prachtig gezicht in ieder geval!!

Door gereden naar Curio Bay, daar opzoek gegaan naar die schattige happy feet beestjes: PINGUÏNS! Ook hier weer bizar dat je er gewoon naast kan lopen.
super cute toch.. Nanda was helemaal in trance van de pinguïns omdat het aan haar vader moest denken.. uitleg is aan Nanda.
S'avonds overnacht op een camping bij Curio Bay. Direct aan zee, waar jaja dolfijnen rondzwemmen. Dus volgende dag vroeg de wekker gezet (op vakantietijd) en naar het strand gegaan om dan ook daadwerkelijk de dolfijn en te zien! Hoge verwachtingen, elke golf leek op een dolfijn, seconden, minuten en uren verstreken... maar geen dolfijn.
De moet opgegeven, al hebben we wel genoten van een dagje strand. Maar helaas geen dolfijnen gezien. Helaas komt de kater altijd later en ook in dit geval, maar verander de kater dan in dolfijn. Andere campinggasten vertelde dat er om 5uur (een uur nadat we het bijltje er bij neer legden) er dolfijnen rond zwommen vlak bij de kust. Dammit. Zuur. Balen. Kut dolfijnen. Bah. Haha

s' avonds maar weer met volle moet naar de pinguïns gegaan. Met resultaat, 6 pinguïns! En moeder die als baywatch babe de zee uit kwam rennen om zijn jongen weer te voeden. Nanda weer helemaal happy. Nanda blij? Wij blij!

S' ochtends met onze prachtige opgeruimde (geloof je het zelf?) Camper weer verder gereden naar Dunedin. Onderweg gestopt bij elke highlight die we tegen kwamen. Super leuk, want zo zie je nog eens wat! (Want we zien al zo weinig..) Korte wandelingen van halfuurtje per keer, 3 watervallen en een hele oude treintunnel bezocht! Alle drie prachtig. Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken, want door alle weinige douches zijn we toch al smerig. 1x douchen in de 14 dagen is hier echt de max.(neem ook deze weer ruim). Uitendelijk aangekomen in Dunedin. Hier heb je een tunnelbeach. Kun je door een tunnel van het ene strand naar een klein mooi verlaten strandje lopen. Van oudsher heeft een man dit voor zijn zieke vrouw gemaakt. Romantisch he.. he Coen? Heel romantisch..
Tijdens de rit nog een backpacker opgepikt die mee is gereden naar Dunedin. Super leuke meid, ze gaf ons elfs al tips voor het geval we nog eens naar Alaska willen..... Misschien. Maar ietsie warmer is wel fijn.
In Dunedin leuke camping gevonden. Met als grote highlight: tafeltennis tafel! Marlon kon ik er nog wel uitspelen, Nanda is echt een meester in het vak.

Volgende dag, durf het eigenlijk niet te zeggen, maar het regende. Bakken uit de lucht! Bah niks aan. Tja.. en wat doe je dan? Lekker naar het zwembad! Waren niet de enige want zaten wel meer backpackers in het zwembad. Na uren lang zwemmen met onze chloor haartjes naar de bioscoop gegaan! Je moet toch wat he.. met een bak popcorn op schoot naar de lone survivor gekeken. Waar gebeurt verhaal over de oorlog in Afganistan.
Na een lekker relaxt dagje met volle moet door gereden naar de Moeraki Boulders. Moeten prachtige stenen liggen, ronde grote stenen. Rond waren ze, groot ook. Maar ik heb indrukwekkendere dingen gezien in nz. Leuke stenen, veel toeristen maar wat er nou zo bijzonder aan is? No idea. Ze staan in ieder geval op de foto. Dus kunnen ze weer meer voor in het plakboek.

Omdat we nog zo ZEN waren van alle pinguïns ook de moeite genomen om ze weer in Oamaroe te zien. Je kunt ze zien, maar dan moet je ff wat geld neer leggen. Tja. Als het ook gratis kan doen we dat natuurlijk niet. Low budget! Was wel 1 roze pinguïns die ineens over de weg kwam lopen. Leek verdacht veel op mijzelf.. heb maar even als actrice gespeeld. Nanda ook weer blij dat ze een pinguïn zag!
Huphup back in de car. 10 meter rijden.. stop! We zien een groot gebouw waar Wisky op staan! Dat kan niet aan onze neus voor bij gaan. Helaas geen wisky gezien maar wel een super leuke oude straat waar vanalles te zien was en ons getrakteerd op een lekker ijsje. In de straat ook wel de Oamaroe's victorian precinct genoemd hadden ze bijvoorbeeld oude kledij, oude fietsen en kunst.

de reis voortgezet naar Lake Pukaki. En dat werd beloond met weer een prachtig uitzicht. Een helder blauw meer, bergen met op de toppen sneeuw en een gratis camping. Ons geluk kon niet meer op. Ons zelf getrakteerd op lekkere pannenkoeken. Idee was leuk. Uitvoering iets minder. Een bakpan die alles aan bakt is een no go. Pannenkoeken werden scrumbled pancakes. Koop dan ook een goede pan met anti aanbak laag hoor ik mama nu al zeggen.. jaaaajajaja mam ;-)
Na de mislukte pannenkoeken onze survival skills in de strijd gegooid en een kampvuur gemaakt! Ik ga niet te diep in details want anders komt vast pa weer om de deur met zijn goede raad. Laat ik er houden dat het gebrand heeft en we marshmallows warm hebben kunnen maken! Lekker!
S ochtends met bewijs van goed gedrag, 1 duik genomen in het meer. Het meer is van gletsjer water. Dus nee niet lekker verwarmd. 1 duik en weer snel terug. Kunnen we teminste wel zeggen dat we het gedaan hebben. Alles voor de foto...

na de verfrissende duik door gereden naar Mount Cook. Weer slecht weer helaas. Maar om alweer het weer te gebruiken als excuus om niet te wandelen kan natuurlijk niet. Dus hup wandelschoenen aan, regencape op en gaan! Marlon nam een andere route. Nanda en ik dachten dat we wel zo flink waren om de route te nemen waar je 2200 treden moet af leggen om boven te komen (en dan nog weer terug). Nu hebben we wel 2200 treden bewandelt, maar dat was retour. Het weer was zo slecht dat we daarom maar eerder terug zijn gegaan. Dus precies op de helft zijn we weder gekeerd.
Iets verder doorgereden naar Lake Tekapo, camper gestald op een camping en daar lekker gegeten. Wat het was mag Joost weten.. Marlon was namelijk overtuigd dat ze aardappelen gekocht had, maar dat pakte iets anders uit. Dus: het lijkt op een aardappel, heeft een paarsachtige schil er om heen. Rara wat is het?

Gelukkig volgende dag niet ziek geworden van het eten dus konden we onze weg vervolgen naar Kaikoura! Veel goede dingen over gehoord.
vlak bij Kaikoura heb je Ohau point waar veel zeehonden zijn. Hoeveel is veel? Als ik zeg 50 overdrijf ik echt niet.. overal waar je keek zag je zeehonden. En heeel veel lieve baby zeehondjes.. dus coeeen als ik geen kat van je mag, mag ik dan een babyzeehondje hebben?
Camper op de parkeerplaats gestald, daar slaap je dan. Maximaal een meter afstand van de zeehonden! Super gaaf, tot op het moment als je buiten ergens moet plassen. Straks pis je zo over een zeehond of struikel je over. Maar he, ook hier is het goed gegaan! Snachts alleen heeeel veel last gehad van een harde wind, waardoor we niet fatsoenlijk konden slapen. Dus ons 4 meter terug getrokken, net tussen de bosjes en zodat we onze nachtrust toch nog konden voortzetten.

Nu beland in Kaikoura, nog steeds slecht weer. Dus lekker wezen neuzen in van die veeeel te dure toeristen winkels. Kijke kijke nie kope!
Daarna beland bij een cafeetje met gratis (!!!!) Wifi! Helaas voor nl bijn ons midden op de dag, dus weinig kans van slagen gehad om met iedereen te skypen. Gelukkig is trucker Coen wel altijd vroeg wakker!:)
De camping waar we nu op zitten heeft hottubs! Dus gister heeeerlijk uren lang in de hottub gezeten. Heeeerlijk!

onze planning was om weer terug naar Christchurch te rijden, maar gisteravond op het nieuws bleek er daar zo'n watersnoodramp te zijn dat het je sterk werd afgeraden om er naar toe te gaan. Of beter gezegd: je komt er gewoon niet in.
Dan maar wat langer tussen de Wildlife.. he wat jammer.

Ons laatste weekje Nieuw Zeeland is (nu alweer) in gegaan!

Nogmaals bedankt voor alle super leuke reacties! Doet me goed, vooral omdat ik het hier zo zwaar heb..

See yah!♡♡

1. Sieske:
    6 maart 2014
    Aaaah beter neem je gewoon ff z'n pinguïn mee :p hahah super schattig
    Tof dat jullie het daar zo leuk hebben!!

Enjoy your last week!!'
    Love youuu <3
  2. Marianne:
    6 maart 2014
    Super gaaf verslag wat lijkt het mij daar ongelofelijk mooi geniet meiden xxxxxx Jaap en Marianne
  3. Esmee:
    Super leuk!
    Misschien een idee voor Be-force mascotte? Babyzeehondje?
    Veel plezier nog je laatste weekje in NZ
    We miss you! <3
  4. Bert luiken:
    6 maart 2014
    Hallo Ems, mooi verhaal, ben benieuwd naar foto's van de zeehondjes en de pinguïns. Volgende week alweer de camper inleveren .... zonde hè.. genieten meiden !!! XXXXX
  5. Ruud en gerda:
    6 maart 2014
    Hé prachtig verhaal en prachtige foto's. Jammer dat het weer soms wat minder is. Nog veel plezier voor jullie voor al het moois dat nog komen gaat.
    Groetjes van ons.
  6. Paul:
    6 maart 2014
    Yo Em, ik heb uitleg gekregen van Nan; klopt!, ik vind het hele fascinerende beesten, ik zou er ook wel uren naar kunnen kijken en nadoen, hahahahahaha
  7. Henny T:
    6 maart 2014
    Wat kan je ontzettend leuk schrijven, zo te lezen hebben jullie het heel goed naar de zin. Have fun de komende tijd en we blijven jullie volgen!
  8. Rutger:
    7 maart 2014
    Joo Emmelie!
    Wat een leuk verhaal! Leest lekker weg.
    Maar wat n mooie dingen maak je daar mee zeg! Jaloers makend! Geniet er van!

Groetn uit Vriezenveen
  9. T. Ria:
    7 maart 2014
    Genoten van je verhaal wat jullie allemaal zien en beleven!
    Een toptijd voor jullie daar! Ik ben nu alweer benieuwt naar je volgende verhaal! Groetjes uit Lutten
  10. A&G:
    10 maart 2014
    Dag meiden van het goede leven,
    Wat genieten daar zeg, jammer van dat "herfstige" weer.
    Ben benieuwd of Christchurch al weer een beetje herbouwd is, na de aardbevingen van 3 en 4 jaar geleden. Zal straks wel in jullie fotoverslag komen! Geniet ervan, groeten uut Doarseveld.